Historie gothic
Název stylu „gothic“ pochází od gotického stylu, panujícím v Evropě od 12.století. Samotný název „gotika“ je hanlivý, neboť pochází od barbarského kmene Gótů, který vydrancoval roku 410 Římskou říši. Samotný kmen je starogermánského původu a jeho název pochází od dánského ostrova Gottland, odkud se rozšířili svou výbojností a krutostí. S křehkým a pobožným gotickým stylem v Evropě (kdo by neznal slavné gotické katedrály :) však má pramálo společného, snad jen to, že staří Gótové byli velmi nábožní a ač byla jejich víra pohanská, dokázala, že byli tak výbojní a expanzivní. Tato zbožnost se později přenesla do chápání křesťanského a gotika se tak stala jedním z nástrojů tehdy panující katolické církve udržující mysl prostého věřícího na nejvyšším stupni bázně a oddanosti. To je ten důvod, proč se gotický styl vyznačoval štíhlými vysokými tvary (vypínající se k nebesům, u prostého člověka to mělo vyvolat pocit nicotnosti vůči Bohu), okna ve tvaru sepjatých rukou (nabádání k modlitbám), sochy skroucené do S, obrazy s výhradně náboženskými motivy atd.
Termín "gothic" tak, jak ho vnímáme dnes, je užíván k označení subkultury, založené především na osobitém stylu umění, literatury a hudby. Některé formy gotického umění se sice datují až do 12. - 15. století, nicméně například termín "gothická hudba" (která je odpovědná za největší rozmach a rozvoj současné gothické subkultury) jak je vnímán dnes, je pojmem, který se používá již téměř výhradně k označení "novodobé gothiky", jen málokdy si v souvislosti s ním lidé představí dobovou hudbu, který byla ale ve svém čase velmi oblíbená.
Počátky novodobého gothic stylu se datují do 70.let 20.století, kdy vzniklo v Británii hnutí punk. Hnutí punk bylo víc než cokoli jiného revolta proti společnosti, politické situaci, kultuře, ekonomickému úpadku atd., prostě proti všemu, co v té době převládalo a bylo aktuální. Když se punk rozšířil do USA, stal se obrannou reakcí na válku ve Vietnamu podobně jako hippies. Punková hudba byla tvrdá, syrová, nevybíravá, plná pocitů, myšlenek, často zvrácených emocí. Na hudební scéně se však neuchytila jinak než jako underground, neboť mainstreamová kultura se mu bránila všemožným způsobem.
Gothic jako styl potom vykrystalizoval na počátku osmdesátých let, přičemž více než jako součást punkového hnutí by se dal považovat jako reakce na něj. Jedna čtyřčlenná punková kapela jménem Warsaw se také objevila roku 1977 v anglickém Manchesteru. Stejně jako mnoho vrstevníků, ani oni neuměli moc hrát, nicméně energie, která byla cítit ve zvuku a výrazu kapely byla mocná a ojedinělá. Původní styl kapely byl během měsíců potlačen, a členové rozhodli o změně jména na Joy Division. Tento název byl díky svému kontroverznímu odkazu na nacistické Německo mnohokrát diskutován, nicméně sami členové kapely popírají jakoukoliv spojitost s nacionálně-socialistickými názory, čemuž nahrával i fakt, že jejich texty neobsahovaly ani stopu rasistické ideologie. To, co evokovaly texty Iana Curtise byl pocit bezmoci, beznaděje a zoufalství. Kapela se posunula od rozzlobeného tříakordového punku k něčemu zcela novému a daleko temnějšímu. Byl to nový zvuk, který manažer Joy Division, Anton H. Wilson, nazval "gothickým", a dal tak jméno celému hudebnímu směru, který se rodil.
Zatímco některé ranné kapely byly označeny za "gothické" svými vrstevníky, kapely a fanoušci se vesměs této škatulky nedrželi. Ve skutečnosti byla ranně "gothická" hudba mnohem častěji označována jako "deathrock". Deathrock byl výrazně ovlivněný punkovým zvukem, na rozdíl od toho, co začalo být chápáno pod pojmem "gothický" v průběhu let.
Textařsky má gothická hudba kořeny v gotické literatuře. Převažovala témata smrti, osamělosti a romantiky. Gothičtí textaři se zpravidla vyhýbali zjevným politickým poselstvím, ačkoliv ve spoustě textů jsou jemné narážky patrné. Punkové texty byly charakteristicky přímé, zpěvné, často vulgární, řešící závažná sociální, nebo politická témata. Texty v gothické hudbě se liší důrazem na umění i styl - slang a vulgarismy se téměř nepoužívaly.
Styly gothické hudby zasahují od světlých, snových počinů, až k těm temným a hrůzným. Zatímco některé kapely dosáhly jistého komerčního úspěchu (The Cure, Siouxsie and the Banshees), většina jich zůstala před zraky mainstreamové kultury skryta. Většina gothic/deathrockových kapel ovšem stejně nebyla "běžnému posluchači" snadno přístupná, jak kvůli stylu a zvuku hudby, tak kvůli její dostupnosti.
Gothic v dnešním smyslu však není povětšinou chápán negativně. Je to styl reagující na buranství, revolucionářství a ultralevicové pohnutky v myslích některých mladých rozmazlených zbohatlíků, který se ve své podstatě vyznačuje kultivovaností, návratem k tradičním hodnotám a středověké galantností. O tom však více v rubrice Gothic filosofie :)
gotorc
(vaclava komesova, 11. 1. 2010 13:11)